پرسش :

دختری شش ساله و ظاهرا سالم و شاداب دارم که اخیرا متوجه شده ام هنگام تکیه روی دستهایش مفاصل آرنج به عقب خم می شوند. همچنین انگشتان دست به میزان زیادی به پشت دستها خم می شود. لطفا در مورد علت آن و اینکه آیا نیاز به اقدام پزشکی می باشد یا خیر راهنمایی بفرمایید.


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
مفصل آرنج بسیاری از مردم معمولا تا حدی صاف و مستقیم میشود که ساعد در امتداد بازو قرار میگیرد ولی در بعضی افراد بخصوص خامها و بخصوص دختران جوان ممکن است آرنج بیش از حد معمول باز شود بطوریکه در موقع باز شدن آرنج ساعد به عقب رفته و مفصل آرنج به جلو میاید. این حالت ممکن است در مفاصل دیگر مانند زانو و یا انگشتان دست هم ایجاد شود.

علت این وضعیت افزایش قابلیت انعطاف رباط های اطراف مفصل است. پایداری بسیاری از مفاصل بدن تا حدود زیادی به رباط های اطراف آن وابسته است. رباط ها بافت های نواری شکل محکمی هستند که استخوان های دو طرف یک مفصل را محکم به یکدیگر متصل میکنند. رباط ها اجازه میدهند تا هر مفصل فقط در جهات خاصی حرکت کرده و جلوی حرکت آن را در جهات دیگر میگیرند.

گاهی اوقات در بعضی افراد بصورت مادرزادی و سرشتی رباط های بدن قابلیت انعطاف بیشتر دارند. در این افراد مفاصل نرم تر و قابل انعطاف تر بوده و حرکات بیش از معمولی دارند. در این افراد ممکن است پوست هم قابلیت کششی بیش از حدی داشته باشد.

اکثر این حالات طبیعی هستند و نیازی به درمان یا اقدام خاصی ندارند. این افراد میتوانند از این خاصیت مفاصل خود استفاده کرده و بعضی کارها یا ورزش ها را بهتر از دیگران انجام دهند.

با این حال ممکن است افزایش قابلیت انعطاف مفاصل جزئی از بیماری های خاصی مانند بیماری مارفان و یا سندرم اهلرز دانلس باشد. کسانی که دارای مفاصل قابل انعطاف هستند بهتر است یکبار به توسط پزشک معاینه شوند.

​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد